OKULA HAZIRLIKLI OLMAK NE DEMEKTİR?
OKUMA
ÖĞRENİMİNDE İKİ YÖN VARDIR: Tek tek harfleri tanıma, gruplaşmış harfleri
tanıma. İlki, 3-4 yaşında küpler, resimler aracılığı ile başarılabilir.
İkincisinde, harfleri birleştirmek ve anlamını kavramak söz konusudur. Bunun
için daha fazla zihinsel olgunluk gerekir ki, bu da belirli bir süre ister.
Çünkü ‘ yazılı sembollerden anlam çıkarma’ olarak tanımlanan okuma, oldukça
karmaşık bir olgudur. Kısaca; harfleri tanıma ve gerçek okuma arasında kalan
zaman içerisindeki gelişim, çocuğu okul için olgunlaştırır.
Okula başlama,
zihinsel, bedensel, duygusal ve sosyal açıdan bir ‘hazırlıklı oluşu’
gerektirir. Thackray, hazırlıklı oluşu ‘Çocuğun herhangi bir duygusal zorluğa
uğramadan, kolayca ve yeterli bir şekilde öğrenebileceği dönem’ olarak
tanımlar. Havighurst’e göre de ‘Herhangi bir şeyin öğretilebileceği optimum bir
zaman vardır. O zamana kadar, öğretme için boşa giden çabalar, olumlu bir sonuç
vermeye başlar. Havighurst’un bu düşüncesi okula hazırlıklı olmayla ilişkili
bulunmuştur. Cedoline J. Antony, okula hazırlıklı olmayla ilgili çeşitli
gelişim alanlarına değinmiştir. Bunlar:
1- FİZYOLOJİK
(Tüm yönleriyle glişme, normal fiziksel büyüme)
A- Kronolojik
yaş
B- Boy ve
ağırlık
C-Cinsiyet
D-Görsel algı
E- İşitme
algısı
F-Hareket
algısı
G-Diğer beden
işlevleri
2- SOSYAL
(Diğer insanlarla başarılı ilişki kurabilme)
3-DUYGUSAL (
Çevresi ile bağımsız bir şekilde ilişki kurabilme yeteneği)
4-ZİHİNSEL
(Günlük yaşantılardan bilgi ve anlayış kazanma)
5- DİL(
Başkalarıyla rahatça iletişim kurabilme)
Chazan ise okumanın daha önce öğrenilenlerin
ürünü olduğunu ancak bireyin okuyabilmesi için ikinci dereceden bir takım
becerilerin ( dili anlama- kullanma yeteneği, kavram ve sembollerin önemini
anlama yeteneği, görsel ayırma yeteneği, işitme yoluyla ayırt etme yeteneği ve
öğrenmek için dikkatini toplama yeteneği) de olması gerektiğini belirtmektedir.
OKUL-OKUMA HAZIRLIĞINDA ROL OYNAYAN TEMEL
FAKTÖRLER
1-FİZYOLOJİK FAKTÖRLER : Çocuğun yaşına
uygun bir beden gelişimine sahip olup olmadığı, görme, işitme ve sinir
sisteminin yapısında herhangi bir bozukluğun bulunup bulunmadığının
belirlenmesidir. Çünkü çocuğun beslenmesi, genel gelişimi ve sağlıklı olup
olmadığı okula uyum ve öğretmenin talimatlarını yerine getirebilmesinde büyük
önem taşır.
2-ZİHİNSEL FAKTÖRLER: Zeka en önemli
faktördür. Zeka ve okul görevlerinin önemli bir yönü olan okuma arasındaki
ilişkiyi araştıran araştırmacılar, açık nedensel ilişki olarak görülebilen
‘zeka seviyesi okuma yeteneği seviyesini sınırlar’ görüşünü ileriye
sürmüşlerdir.
3- ÇEVRESEL FAKTÖRLER: Ev çevresi,
çocuğun yaşamının ilk beş yılında en önemli temel eğitim kurumudur. Schonell’e
göre ev çevresi denildiğinde üzerinde durulması gerekenler şunlardır:
a- Ekonomik
koşullar
b- Oyun ve
sosyal deneyim için olanaklar
c- Evdeki
konuşma ortamı
d- Okuma
yazmaya karşı tutum
e- Çocuğun
güven ve kişilik gelişimini etkileyen anne-baba ilişkileri bakımından aile
yaşamının nitelikleri
f- Televizyon,
bilgisayar vb. görsel işitsel araçlar
4- DUYGUSAL FAKTÖRLER: Yaşamın ilk
yıllarında çocuğun anne babasıyla kurduğu ilişkiler gelecekteki sosyal ve
duygusal ilişkilerinin temelini oluşturur.
Psikolojik Danışman
Sümeyra Yapıcı
iNSTAGRAM İÇİN;
Oğlum 5.5 yaşında bende bu testi yaptırmak istesem ne yapmalıyım?
YanıtlaSil